tisdag, november 13, 2007

Snö och pengar

Om det ändå kunde snöat pengar? Hum...



Var på exkursion med klassen idag! En buss, 24 arkeologistuderande och 3 lärare. Whiii! Vi tog oss till den östra sidan av ön, till Gothemshammar (har jag för mig bestämt) och tittade på Gotlands motsvarighet till Hadrians wall... eller nåt. Därefter åkte vi till ett av de häftigaste arkeologiska platser jag sett! Ett stort bronsåldersröse som var format lite som en amfiteater. Jättestort! Och runt om sprang fyra hästar som försökte äta upp oss... Så vi tog vår tillflykt till röset där vi åt vår medhavda matsäck. Vi hittade även en fin medeltidskyrka på vägen till nästa stopp som vi stannade i. Där fanns jättefina restaurerade medeltidsmålningar och även runskrifter på väggen (kyrkan byggd på 1100tal = vikingar = runskrift), som talade om vilka som byggde kyrkan. Sen när vi kom ut från kyrkan hade det börjat snöa ordentligt, så när vi kom fram till nästa stopp (= bronsåldersgravfält = stora högar) så låg ett vackert täcke av 10cm underbar KRAMSNÖ! Hur man får 25 arkeologer (24 elever och Gustav, lärare) att bli 5 år igen! Sååå kul! Tror dock inte att någon lärde sig nåt vidare, förutom vem man skulle passa sig för mest. Snöbollar flög hejvilt! Men har inte skrattat så på länge!




Och skratta behövs. För det är tungt nu, särskilt på ekonomifronten. Men tack vare att jag inte behöver betala tillbaka alla lånade pengar just nu till mamma och pappa lyckas jag överleva. Men det blir inga utvävningar här inte... Kommit på att morötter och potatis är både billigt och mättande, så det har blivit macka till frukost, morots- och potatissoppa till lunch, en morot till på dan, två till kvällsmat... Och det varvas med lite ris, couscous och den lilla pasta jag har.

Men var och handlade för ett tag sen och kostade på mig nötfärs för 19:-/kg (*1,6), tacokrydda, creme fraiche och nachochips. Kombinerat med ost jag hade och salsan i kylskåpet blir det en nachotallrik! Och det bästa är att jag har så det räcker till två till! + massa ostekt köttfärs jag ska göra biffar och så av! Så fattigmansmaten är nu något uppgraderad och planerad för ytterligare ett par dagar!
Blivit erbjuden åretrunt-boende på volontär nu (igen). Önskar att jag kunde flyttat dit då det är så mycket bättre än här. Där är ordentligt kök, riktig frys, egen ingång och bra förråd. Och ett antal kvadrat större än här. Men det kostar 700:- mer än vad jag betalar nu. Hade jag bara haft pengarna hade det varit värt det, helt klart. Ingen som vill sponsra?

Typiskt nog har min mobil pajjat helt nu. Så den kan man inte nå mig på för tillfället. Får se när jag kan skaffa en ny... dubbel-suck.

1 kommentar:

Anonym sa...

Om det ändå vore så... Jag är väldigt rakt fram och säger vad jag vill. Kunde inte vara mycket tydligare om jag så stod och slog honom i huvudet med ett städ. Men jag undrar bara hur magin kunnat försvinna så snabbt. Innan var det han som var på och ville gosa osv. och helt plötsligt är jag förvandlad till Peggy Bundy.

"AAAAAL!!!"
"yes Peg, my mistress of slack mouthed boredom?"
"Come to the bedroom"
"Peg, I work 8 days a week so that you and those other parasites can suck out the last little bits that remain of my soul. Why do you want to torture me any further?”