torsdag, januari 17, 2008

Vattenpipa


Känner att jag måste göra ett inlägg angående en av mina stora kärlekar i livet. Min vattenpipa.


Det hela började med att jag googlade på "vattenpipa" på nätet för att det hade varit roligt att ha en ny, fin vattenpipa. För visst är många vattenpipor konstverk! Då hittade jag massor av information angående vattenpipe-rökning och att det är en "farlig och växande ungdomstrend". Pyttsan säger jag bara. De sidor jag hittade som var mot berättade om att man både kan få HIV och cancer av rökning och att en "rök-omgång" motsvarar ca 100 vanliga cigaretter vad det gäller farliga ämnen som tjära och nikotin. Läs själva på denna fina "informations-pdf" som Kavlinge kommun publicerat. Men de skriver ingen stans vad det var i pipan då det undersöktes. Det kan ju varit vanlig tobak, och det är ju faligare att röka i vattenpipa med tanke på att det inte filtreras på samma sätt som i en cigarett. (Med det säger jag inte att tobak är bra heller...).

Men det jag röker, som de flesta vattenpipe-rökare röker är så kallad Molass-tobak, som är gjord på sockerrörsfibrer, med sockerlag eller honung som kletar ihop det (vattenpipstobak är kleeeetig!) med smaktillsats av allt från äpple (vanligast) till coca cola och pepparmint. Enligt innehållsförteckningen, som enligt svensk lag måste stämma står det att det är mindre än 0.5% nikotin i och inte alls så mycket tjära (ska komplettera med information, men jag har slängt min förpackning). Och hur får då Kavlinge kommun för sig att det motsvarar 100 cigaretter då man röker en omgång vattenpipa? Visst, jag förnekar inte att det innehåller skadliga ämnen, men jag röker i genomsnitt 1 gång i veckan, ibland mer ibland mindre och tror inte jag får i mig mer skit än en "vanlig" rökare. Och cancer får man ju av allt nu för tiden så det oroar mig inte heller.


Och det faktum att de varnar för HIV dåman röker vattenpipa tycker jag är helt befängt! Visst, man delar munstycke om man är flera och då är det en risk att man för över bacillusker och annat jox mellan deltagarna. Men HIV? Hallå, säger jag bara... De varnar då inte för att kyssas (vilket bör vara farligare då större mängd saliv och därmed bacillusker utbyts), och jag röker hellre vattenpipa med mina vänner än hånglar med ett antal på krogen (Okej, nu är jag upptagen och hade inte gjort det ändå, men det finns faktiskt folk som gör det - och jag vill inte syfta på någon särskild). Och till den tobaken jag köper på Solkristallen får man faktiskt ett gäng plastmunstycken till som man kan sätta i slangen för att det ska bli hygieniskt. Men jag rengör faktiskt min slang före och efter varje gång så jag tror inte det ska vara nån större risk för varken HIV eller annat.


Jag älskar min vattenpipa som jag fick i födelsedagspresent av mina kära Taikons och tänker fortsätta röka min citrus-tobak. Och göra rökringar, för det är tufft.
Word!

2 kommentarer:

Sirie sa...

hej vill bara komentera detta intressanta inlägg: på vattenpips "tobaken" som är köpt på solkristallen står det att det ska vara tobaks, nicotin (0%) och tjär(0%) fri! Tycker då jag låter mycket bättre än vanliga ciggaretter.. Heja vattenpipa!

Anonym sa...

.. hmm ja fast i den propagandan talas det ju om kolmonoxid inte tjära eller nåt annat gött.. Det var det jämförelsen handlade om.. Hur stora mängder kolmonoxid man inhalerar i det ena och det andra fallet. Du drar ju i dig mycket störra mängder rök från en vattenpipa.