söndag, maj 25, 2008

Mor, lilla mor!


Morsdag idag då ja. Försökt få tag på mamma ett antal gånger idag, och då jag lyckades kunde hon inte prata. Typiskt! :)


Som jag skrivit tidigare så är det lite jobbigt att vara så långt från familjen vid speciella dagar som denna. En dag som inte är så pass speciell som jul och så som man åker till Värnamo för, utan en såndär halvviktig dag...

Hade gärna tassat upp tidigt för att fixa frukost på sängen till mamma och krama om henne. För jag måste ju erkänna att jag saknar min lilla mamma!


Hon är en såndär mamma som är bra att ha, och hon kan i princip allt. Behöver man pajdegsrecept, tips, prata av sig, lite stöd då det är tufft eller annat så är det bara att slå en pling till mamma. Och hon finns alltid där, i varje fall en liten stund för att lyssna på mig som sitter flera mil bort och ett hav emellan...


Läste på wikipedia (bra sida det där) om mors dag... Hittade anvisningar angående mors dag som gavs ut i samband med att mors dag blev en speciell dag i Sverige 1919.


*Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.
*Mor hälsas om morgonen med sång av barnen.
*Hon bjudes före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen. Hon hedras med blommor och en liten gåva.
*Henne beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete under den dagen.

*Barnen bädda, sopa, laga mat och diska.
*Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där far i huset medverkar. *Något vackert läses upp utantill, och hjärtats tack bringas Mor, som är hemmets sammanhållande kraft. Barnen utbedja sig Mors förlåtelse för ohörsamhet och bristande tacksamhet, för allt som vållat Mor sorg, suckar, bekymmer och svårigheter.
*Frånvarande barn hälsa Mor med brev eller telegram eller vykort, som särskilt gjorts och tillhandahålles för Mors dag.


Jag är en dålig dotter enligt de anvisningarna... Jag skickade inget telegram eller hissade nån flagga. Sjunger gör jag hela dagarna ändå, men inte för mamma... Lagar mat, diskar och den biten är jag så illa tvungen att göra ändå. Men nåt säger mig att mamma älskar mig ändå! Så det så!


Jag älskar dig mamma! Saknar er där hemma!

Inga kommentarer: