onsdag, maj 07, 2008

Gotlandshem - Gotlands-bostadslös?

Är så trött på Gotlandshem nu. Inte för att de behandlat mig särskilt illa, men många i min närhet har råkat ut för alla möjliga konstiga behandlingar från detta företag.

Många studenter här på ön hyr privat, 99,9% har då 9-10 månaders kontrakt för att på sommaren ge plats åt rika turister som har råd att betala en månadshyra i veckan för att få bo på ön. Studenten kastas mer eller mindre ut till bostadslöshet, och för de som inte har snälla föräldrar eller kompisar som kan erbjuda boende en sommar har Gotlandshems studentlägenheter med åretrunt-kontrakt varit räddningen. Så då man varit tvungen att flytta från sin "vanliga" lägenhet har man kunnat flytta in i en studentlägenhet över sommaren, så man till hösten kan flytta tillbaka till "sin" lägenhet.

Men! nu har Gotlandshem kommit på den smarta idén att inte låta studenter hyra en lägenhet över sommaren, även om man är mitt i en utbildning och behöver/vill bo kvar under sommaren. För nu måste man läsa sommarkurs på heltid, i 10 veckor (hela sommaren) OCH ha fortsatta studier på ön för att ens ha chansen att flytta in i en lägenhet. Detta gör att många av mina vänner nu sitter i sjön. De är mitt i en utbildning, har fixat sommarjobb och måste flytta. Ut på gatan nu eller? Vart ska de bo? Ska alla behöva betala en VECKOHYRA på 6000:- för att ha tak över huvudet?


Inte nog med att de hittar på nya krav för att bo i studentlägenheterna här så är de otrevliga också. Riktigt otrevliga! De ljuger om att de informerat kåren om dessa nya bestämmelser, men det är bullshit. Ingen i ledningen på kåren hade hört talas om detta, inte ens tjejen som är anställd enbart för att hjälpa studenter med bostad. Och med tanke på att det tidigare år fungerat som det ska så blev många studenter satta på pottkanten, utan lägenhet i sommar. Kul läge...? De hade sagt till Sirie att de hellre har o-uthyrda lägenheter än att hyra ut till henne! Och det kan inte vara hyran de oroar sig för då Sirie har sommarjobb och en inkomst i sommar. Nej, det duger inte. Du ska plugga sommarkurs hela sommaren och låna pengar till det från CSN för att få hyra. Är det nån skillnad på CSNs pengar och Vikingabyns?
Samtidigt har de hyrt ut till en klasskompis som inte ska läsa sommarkurs. Alltså ett misstag. Han har skrivit på kontrakt och nu i juni flyttar han till samma område som jag bor i. Och de vägrar att erkänna sitt misstag!

I min irritation googlade jag runt på ordet Gotlandshem på nätet och hittade två sura blogginlägg av samma bloggare. Och han/hon har tidigare bott i stora staden Stockholm och trodde inte att det kunde bli värre vad det gäller hyresvärd. Men den tanken ändrades då en lägenhet hos Gotlandshem hyrdes. Sunkigt, råttor och kass renovering. Detta satte igång mina tankar... vill inte ha en sunkig ommålning här så som visades på bloggen. Så ska höra om jag kan göra som Fredrik och Nicole - hämta ut färg och göra det själv. Har hellre ett fel jag själv gjort än att se någon annans varje dag. Men ska höra med dom...
Sen har jag fått vänta i en evighet på att få min garderob jag betalar hyra för, men inte har i lägenheten. Suck. Nån som stulit den och jag får klara mig utan?

Vad det gäller hyror... Gotlandshem har monopol på "riktiga" studentlägenheter, vilket de utynyttjar. Hutlösa hyror. 3200:- för ett 18kvm rum i korridor är inte okej. Och nu betalar jag nästan 3700 för knappt 30kvm. Dyrt och det svider på kontot varje månad när hyran ska betalas. Och skicket på lägenheterna är inte så bra som vi då betalar för...
Tillgången på "vanliga" är i princip obefintlig. En vanlig 2a i visby, på Gråbo ("slummen") måste man ha stått i kö i ungeför 6-7 år för att få. Och då förbrukar man sina ködagar och får börja om att samla! Helt sjukt!

Så. Sammanfattningsvis är Gotlandshem ett nödvändigt ont. Men någonstans måste de väl ändå ha ett hjärta? Kasta ut studenter på gatan är inte sjysst. Så, vi ska se till att tidningarna här på ön uppmärksammar detta och kanske kan skriva en artikel. Och utöver det ska vi kanske samla in underskrifter och skicka till VDn.

2 kommentarer:

Sirie sa...

hej hej.. tycker verkligen att det är skitdåligt av dom att göra så här! Jag vill ha en lägenhet, men det duger inte med jobbpengar man måste låna pengar för att få bo där!

nana sa...

Tack för det här inlägget! Letar efter boende för en sommarkurs på Gotland just nu och det ser inte ljust ut. Man får hålla tummarna...