torsdag, december 10, 2009

Ris och ros till sjukvården i vårt avlånga land

Två möten med vår sjukvård denna veckan...

Första var i måndags, och som jag skrivit tidigare så skulle jag bli blodgivare. Mina första prover blev godkända så i måndags var det dags för första givningen. Sirie följde med som moraliskt stöd, vilket kändes tryggt! Tack gumman!
Och hör och häpna: det gick jättebra!! Kände mig riktigt trygg och säker, och sköterskan var en ängel. Jag fick avbryta när jag ville om det skulle behövas, vilket inte behövdes.
Som tack så får man välja en present, och där fanns allt möjligt från strumpor och duschcreme till glas och väskor. Jag fastnade direkt för glasen, så valde juiceglas! Fick två, så om 2 gånger till har jag ett halvdussin!

Stora rosor till blodgivningssköterskerna!


Så kommer riset...

Idag hade jag tid på vårdcentralen för att äntligen sätta igång en ordentlig undersökning av min rygg. Sirie var med även idag som stöd! Hon är en riktig ängel hon!
Och då jag vet att min läkare här på ön inte är den bästa så var det extra spänt...

Jag hade förberett mötet med att samla ihop en liten ryggdagbok, med beskrivningar på vem jag varit hos för ryggen och när, samt hur och vart jag har ont.

För det första var tiden kl 13,30, men fick inte komma in förrän 13,45. Väl inne så möttes jag direkt av en nonchalant läkare som började lyssna på vad jag hade att säga. Fick klä av mig och hon tittade på min rygg och direkt sa "men det syns ju faktiskt inget!". "Inte?" tänkte jag. "Smärta brukar ju synas då en neonskylt blinkar och pekar på de ställen man har ont, eller hur?".
Jag sa ingenting utan gjorde som hon sa och hon klämde och kände.

Till sist fick jag klä på mig och hon satte sig vid datorn och suckade... Kändes inte alls som om hon trodde på mig och att jag har så pass ont som jag har. Men fick ta prover och ska bli röntgad nån gång efter jul.
Provtagningen gick faktiskt ganska bra. Blev både stick i armen och i fingret... Så har ett hål i fingret med ett svart blåmärke och två hål i armen.

Ris till min läkare. Nämner inga namn.

1 kommentar:

Sirie sa...

Är bara glad över att jag kan vara ett stöd :)Finns alltid här för dig hjärtat!